Με αφορμή τα όσα γίνονται στην Ελλάδα και τις συχνές παραπομπές της στα όργανα της ΕΕ για μη τήρηση των όρων περιβαλλοντικής προστασίας είναι φανερό ότι η φύλαξη και ο έλεγχος των Προστατευόμενων Περιοχών (ΠΠ) είναι γράμμα κενό.
Λίμνη Παμβώτιδα
Μόνιμο κίνδυνο αποτελούν τοξικές ουσίες που χρησιμοποιούνται ή απελευθερώνονται από προϊόντα οικιακής χρήσης (απορρυπαντικά, γεωργικά φάρμακα, ορυκτέλαια), μολύνουν τα πόσιμα επιφανειακά ύδατα, και απορρίμματα που βρίσκονται εκτεθειμένα σε ανοιχτούς χώρους, να σημειωθεί ότι σήμερα υπάρχουν πάνω από 1600 παράνομες χωματερές στη χώρα μας. Επιπλέον οι μεγάλοι οδικοί άξονες (π.χ. Εγνατία Οδός) και τα ΥΗΕ (υδροηλεκτρικά έργα) συνεχίζουν να απειλούν την συνεκτικότητα και την φυσική ακεραιότητα του Πάρκου. Πρόσφατα ακυρώθηκε η κατασκευή υδροηλεκτρικού σταθμού στην περιοχή του ΔΔ Μικρολίβαδου πολύ κοντά στη Βάλια Κάλντα.
Φορέας Διαχείρισης Σχινιά Μαραθώνα
Τα κύρια χαρακτηριστικά της σημερινής εικόνας του «Εθνικού Πάρκου Σχινιά» είναι η εγκατάλειψη και ο μαρασμός. Σκουπίδια στις πηγές των καναλιών, άδεια φυσίγγια από το παράνομο κυνήγι, φόβοι για πλημμύρες στα σπίτια των κατοίκων του έλους, τζιπ που κυκλοφορούν στην παραλία Σχινιά και σταθμεύουν στο προστατευόμενο πευκοδάσος, παράνομες ταβέρνες πάνω στην ακτή. Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει κανένα από τα υδραυλικά έργα που προέβλεπε ο κανονισμός σύστασης του πάρκου –πλην ενός που αφορά στο Κωπηλατοδρόμιο. Οι κάτοικοι καθαρίζουν οι ίδιοι τους βάλτους, γιατί ο Φορέας δεν έχει προσωπικό. Η θητεία του μάλιστα έχει λήξει εδώ και μήνες, χωρίς να έχει ανανεωθεί…
Πρόκειται για περίπτωση ενός Δρυμού όπου κυριαρχούν τα αυθαίρετα κτίσματα, η ρύπανση της ακτογραμμής και δάσους από τους λουόμενους, όπου η κυβερνητική αδιαφορία και ο ανεξέλεγκτος ανθρώπινος παράγοντας έχουν οδηγήσει σε οριακή αντοχή το Εθνικό Πάρκο.
Η τελευταία απόπειρα των ειδικών να εισέλθουν με ερπυστριοφόρο και να εκτιμήσουν την κατάσταση της λίμνης Κορώνεια, όπως την παρακολουθήσαμε εν μέρει και από την τηλεόραση, κατέληξε σε ένα επικίνδυνο και για τους ίδιους φιάσκο, χρειάστηκε δε για τη διάσωση τους η παρέμβαση…ελικοπτέρου. Είναι πια ολοφάνερο ότι η λίμνη δεν υπάρχει πια παρά μόνο το πολύ πολύ ως ένας αδιάβατος βούρκος, και είναι συζητήσιμο αν μπορεί πια να αποκατασταθεί. Τα όσα είχαν πέρυσι εξαγγελθεί, οι έρευνες και τα προγράμματα δράσης προφανώς δεν εφαρμόστηκαν ή δεν απέδωσαν για λόγους που δεν έχει νόημα να αποδίδονται σε ευθύνες άλλων πέρα από την νομαρχιακή αυτοδιοίκηση και τον όποιο σχεδιασμό δράσης είχε, αν είχε, καταρτίσει. Η καταστροφή της λίμνης δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή ως μοιραία, και λόγω μεγέθους και συνεπειών και λόγω των όσων προοιωνίζεται για την ευρύτερη περιοχή στη συνέχεια.
Προβλήματα στη λειτουργία του Φορέα Διαχείρισης
Δέλτα Αξιού-Λουδία-Αλιάκμονα
Ο Φορέας Διαχείρισης Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα ιδρύθηκε το 2003, με έδρα τη Χαλάστρα Θεσσαλονίκης, έχοντας σκοπό τη διοίκηση και διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών που υπάρχουν μέσα στη περιοχή ευθύνης του, η οποία περιλαμβάνεται στο δίκτυο NATURA 2000.
Η προστασία της περιοχής που αποτελεί ενδιαίτημα πολλών ειδών πανίδας και χλωρίδας και η ανάδειξη αυτής της περιοχής, με το ιδιαίτερο φυσικό κάλος, σε περιοχή οικοτουρισμού και ανάπτυξης εναλλακτικών δραστηριοτήτων απαιτεί έναν Φορέα Διαχείρισης (ΦΔ) με σαφές πλαίσιο λειτουργίας, επαρκή στελέχωση και χρηματοδότηση ώστε να λειτουργεί αποτελεσματικά.
Έως σήμερα κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό επειδή καθυστερεί η υπογραφή της Κ.Υ.Α. για το χαρακτηρισμό της περιοχής «ως Εθνικού πάρκου και τον καθορισμό χρήσεων όρων και περιορισμών δόμησης».
Επίσης η στελέχωση του Φορέα δε γίνεται με μόνιμο προσωπικό, ώστε να εξασφαλίζεται η συνέχεια, η αδιάκοπη λειτουργία του και η συσσώρευση εμπειρίας από εξειδικευμένο προσωπικό για την καλύτερη γνώση των ιδιαιτεροτήτων της περιοχής ευθύνης του Φορέα Διαχείρισης.
Λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου
Στο σύνολό τους τα αυθαίρετα αυτά κτίσματα έχουν ανεγερθεί σε δημόσιες εκτάσεις του αιγιαλού και μάλιστα στην καρδιά προστατευόμενης περιοχής από τη συνθήκη Ramsar και περιοχής Natura. Για την καταπάτηση δημόσιας έκτασης και την αυθαιρεσία ανέγερσης κτισμάτων υπάρχει συνεχής διαμαρτυρία Συλλόγων Προστασίας του Περιβάλλοντος της περιοχής προς τη Διοίκηση αλλά και σε κάθε άλλη θεσμική αρχή.
Κι όμως ένα χρόνο μετά την παρέμβαση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, τρία χρόνια μετά την καταδίκη της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και τουλάχιστον 500 αυθαίρετα στην Τουρλίδα, τον Λούρο, τη Διόνη και τα Ρεμπάκια παραμένουν ως έχουν στο προστατευόμενο Εθνικό Πάρκο της περιοχής με τις ευλογίες του... κράτους, δηλαδή του Φορέα Διαχείρισης της Λιμνοθάλασσας (τα μέλη του έχουν διοριστεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ) και του νέου προϊστάμενου της Κτηματικής Υπηρεσίας.
Ο επιθεωρητής επισείει μάλιστα τη ζοφερή πιθανότητα μιας νέας καταδίκης της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο υπογραμμίζοντας μάλιστα ότι τα κτίσματα καμία σχέση δεν έχουν με τις παραδοσιακές ξύλινες πελάδες του Μεσολογγίου, είναι απλώς αυθαίρετα έργα αυθαιρέτων και καταπατητών...
Χελμός – Βουραϊκός/ Κοτυχίου - Στροφιλιάς
Η ΕΠΜ για τη Στροφυλιά έχει εγκριθεί από το 2003 και η πρώτη ΚΥΑ εκδόθηκε το 1993(αριθμός ΚΥΑ 66289/9-7-93), ενώ η ΕΠΜ για το Χελμό έχει εγκριθεί από το Φεβρουάριο του 2004.
Το Κρι – κρι ή αίγαγρος είναι ένα άγριο ζώο που υπάρχει μόνο στο νησί της Κρήτης και ζει κυρίως στα βουνά, στις Κρητικές μαδάρες. Σήμερα κανείς δεν γνωρίζει πόσοι αίγαγροι έχουν απομείνει στο Φαράγγι της Σαμαριάς στην Κρήτη, αφού δεν έχει γίνει καμιά μελέτη για την καταγραφή τους. Οι λαθροθήρες συνεχίζουν να μπαίνουν στον αφύλακτο εθνικό δρυμό και να σκοτώνουν τα σπάνια «κρι-κρι» που μάλιστα προσφέρονται ως έδεσμα σε ορισμένα εστιατόρια.
Ήδη, από το 1996 το Εθνικό Ίδρυμα Αγροτικών Ερευνών έχει εκπονήσει διαχειριστικό σχέδιο το οποίο υπογράφηκε μεν από το Υπουργείο Γεωργίας αλλά ποτέ από το ΥΠΕΧΩΔΕ με συνέπεια την αδρανοποίησή του. Μόλις στις 21-11-2007 ξεκίνησε εκπόνηση Ειδικής Περιβαλλοντικής Μελέτης (ΕΠΜ), η οποία αποτελεί σύμφωνα με το Ν.1650/86 προϋπόθεση για την έκδοση του ΠΔ καθορισμού δεσμεύσεων στις επιτρεπόμενες χρήσεις γης, όρους και περιορισμούς δόμησης, καθώς και το σύστημα διαχείρισης της περιοχής. Θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε ότι ο υποστελεχωμένος ΦΔ που ιδρύθηκε το 2002 δεν έχει αντικείμενο.
Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης
Το Εθνικό Πάρκο Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ιδρύθηκε το 1996 που έληξε το 1999. Στη συνέχεια το ΥΠΕΧΩΔΕ ανέθεσε τη σύνταξη Ειδικής Περιβαλλοντικής Μελέτης για την οριστική διευθέτηση του καθεστώτος προστασίας και των ορίων του Εθνικού Πάρκου.
Ήδη από το 1998 εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από εταιρίες πετρελαιοειδών για εγκατάσταση δεξαμενών καυσίμων στην περιοχή και συγκεκριμένα στο δυτικό άκρο του Εθνικού Πάρκου, δίπλα στη λιμνοθάλασσα Βάσοβα, και το 1999 δόθηκαν οι πρώτες εγκρίσεις. Το Φεβρουάριο του 2004 δόθηκε από το ΥΠΕΧΩΔΕ στη δημοσιότητα σχέδιο ΚΥΑ για διαβούλευση, στο οποίο προτεινόταν εξαίρεση από το καθεστώς προστασίας μεγάλης έκτασης και μάλιστα στην έκταση αυτή περιλαμβάνονταν τα 2/3 της λιμνοθάλασσας Βάσοβα.
Το καλοκαίρι του 2006 μετά από μακρά διαβούλευση με όλους τους φορείς των τριών νομών που εκτάσεις τους περιλαμβάνονται στο Εθνικό Πάρκο και με τον Φορέα Διαχείρισης του Πάρκου ως τελικό εισηγητή, κατατέθηκε από τον φορέα η τελική πρόταση στο ΥΠΕΧΩΔΕ, προκειμένου να εκδοθεί η νέα ΚΥΑ.
Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα εγκαλείται από την Ε.Ε. για το ότι, παρά τις επανειλημμένες διαβεβαιώσεις της, δεν προστατεύει επαρκώς, με ισχυρό θεσμικό πλαίσιο, την περιοχή του Εθνικού Πάρκου, που σημειωτέον είναι ο μεγαλύτερος προστατευμένος υγροβιότοπος της χώρας, με έκταση 1.500.000 στρέμματα, και συγκαταλέγεται στους 10 σημαντικότερους της Ευρώπης.
Η καθυστέρηση υπογραφής της ΚΥΑ εντείνει την ανησυχία των κατοίκων της περιοχής και των φορέων για το μέλλον του Εθνικού Πάρκου, αλλά και τις πιέσεις των συμφερόντων που επιθυμούν βιομηχανικές εγκαταστάσεις στην επίμαχη έκταση.
Μιχάλης Παπαγιαννάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου