ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.
Ανάπτυξης
Η κατασκευή του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη επιβεβαιώνει, εν μέρει, την ενεργή συμμετοχή της χώρας σε μία διεθνή οικονομία που δυστυχώς εξακολουθεί να εξαρτάται από το πετρέλαιο. Στην παρούσα χρονική στιγμή βρισκόμαστε στο στάδιο της μελέτης των υπό εξέλιξη έργων αναλογιζόμενοι τις σοβαρότατες αναμενόμενες επιπτώσεις.
Η χωροθέτηση των αγωγών με στόχο τον μηδενισμό των ατυχημάτων πρέπει να γίνει αυτοσκοπός. Η αντιμετώπιση συνεχών μικρής κλίμακας αστοχιών και ατυχημάτων θεωρείται δεδομένη. Οι επιπτώσεις, όμως, δεν περιορίζονται στο τοπικό περιβάλλον. Οι περισσότερες διαρροές στα tanker είναι αποτέλεσμα διαδικασιών ρουτίνας όπως άδειασμα και φόρτωση καυσίμων, πράγμα το οποίο συμβαίνει σε κάθε σταθμό φόρτωσης πετρελαίου. Αν ο κίνδυνος μοιάζει μικρός, σ’ αυτόν θα πρέπει να προστεθούν και οι ποσότητες πετρελαίου που θα περιέχει το έρμα με το οποίο είναι γεμάτες οι δεξαμενές των πλοίων. Αν όλα τα πλοία τηρούν την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία, η οποία προβλέπει μάξιμουμ 10 pp/t, τότε 250 τόνοι πετρελαιοειδών θα πέφτουν στην θάλασσα κάθε χρόνο νόμιμα.
Η συνεχής κίνηση σούπερ tanker, μας φέρνει αντιμέτωπους με τον συνεχή κίνδυνο ενός ατυχήματος που θα μπορούσε να είναι καταστροφικό για το Αιγαίο. Το Εργαστήριο Θαλασσίων Μεταφορών του ΕΜΠ επιχείρησε να «μετρήσει» το ρίσκο ενός ατυχήματος στο Αιγαίο: Λαμβάνοντας υπόψη την κίνηση των τάνκερ με τον νέο αγωγό, οι επιστήμονες υπολόγισαν πως, αν συγκεντρώσουμε όλα τα ατυχήματα ενός έτους σε ένα ναυτικό ατύχημα με ρύπανση, τότε αυτό το ατύχημα θα αφορούσε ένα τάνκερ γύρω στους 25.000 τόνους. Το πόσοι τόνοι πετρελαίου θα καταλήξουν τελικά στο Αιγαίο είναι φυσικά θέμα συνθηκών αλλά και αντιμετώπισης από τις αρχές.
Για να δοθεί ένα μέτρο σύγκρισης, το «Sea Diamond» μετέφερε μόλις 450 τόνους καυσίμων, δηλαδή 55 φορές λιγότερο πετρέλαιο από το πλοίο του υποθετικού σεναρίου...
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
- Η χωροθέτηση του αγωγού στα χερσαία τμήματα γίνεται με τη λογική της απομάκρυνσης του από κοίτες ποταμών – ρεμάτων θεωρώντας δεδομένες αστοχίες υλικών και προσπάθειες κλοπής;
- Η χωροθέτηση του αγωγού φόρτωσης στο ανατολικά της Αλεξ/πολης θα σήμαινε την κατασκευή αγωγού εντός της θαλάσσιας περιοχής πολύ κοντά στο δέλτα του Έβρου και σε απόσταση 6-7 χλμ από την ακτογραμμή (προκειμένου να προσεγγίζουν ασφαλώς πλοία με μεγάλο βύθισμα) με ποιούς τρόπους θα μηδενίσετε τις πιθανότητες ενός ναυτικού ατυχήματος;
- Τελικά ποια είναι τα αντισταθμιστικά οφέλη που δικαιολογούν τέτοιας κλίμακας κατασκευές σε τόσο ευαίσθητα οικοσυστήματα με τόσο μεγάλο ρίσκο περιβαλλοντικών ατυχημάτων;
Ο ερωτών βουλευτής
Μιχάλης Παπαγιαννάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου